Tubing

Nu har vi tubat i tre dagar! For varje dag som gar antar huden en ny nyans av brunt. Vi har inte sett ett moln pa 4 dagar! Vi borjar misstanka att det inte finns nagot vader har i Laos. Har nedan foljer lite bilder som visar lite hur det ser ut nar man "tubar". Imorgon star vi troligtvis over tubingen och tillbringar en dag i hangmattan med en fruktshake som kostar ca 5 svenska kronor. Appropa billigt sa har vi nyss blivit knadade i 1 timme for 40 kr. Andreas provade laotisk massage och Anna en rygg/axlar/huvudmassage. Det var fantastiskt skont och valbehovligt. Pa aterhorande i Luang Prabang som blir varat nasta stopp. Vi aker dit i overmorgon om allt gar som planerat.
Tube med vyPineapple shakeSound systemVissa riktlinjer finns for allas trevnad

Laos

Flyg fran Hanoi till Vientiane gick valdigt smidigt men smakar det sa kostar det 170usd/person gemfort med cirka 15 for buss. Men tid ar pengar och flyget tog 50 min gemfort med 20-30 timmar med bussen.
Nar vi kom fram till flygplatsen markte vi direkt att vi hade kommit till ett trevligt stalle. Kvinnan i kassan dar man skaffade laovisa log mot oss och sa "have a nice stay" vilket inte skulle handa i Vietnam. Nar vi kom ut ur flygplatsen och skulle aka taxi in till stan var det ingen som ropade pa oss, vi gick fram till en taxi och hoppade in.
I Laos ar inte tutan den viktigaste funktionen pa ett vagfordon, faktum ar att vi bara har hort en tutning sedan vi kom hit, och den var motiverad. En annan bra sak med trafiken har ar att man kor pa sin sida av korbanan och i lugnt tempo.
Nar vi kommit in till staden klev vi av och at en macka med nagot som liknade gravadlax innan vi akte till bussstationen och tog en buss till Vang Vieng dar nu har mott upp med Wallis och Isac igen.

Man behover inte vara berusad for att uppfatta Vang Vieng som ett ganska overkligt stalle, en latsasstad. Det gar inte riktigt att forklara men jag kan beskriva ett senario:

Du sitter i en gummiring och glider ner for en flod med djungel langs straderna och fullstandigt hapnadsveckande bergstoppar i bakrunden. Du tanker, dethar borde vara ett naturreservat eller natt. Lite langre bort hors technomusik pa hogsta volym och en kille som ropar "beerlao, beerlao, free wiskey!" Han kastar ut ett rep och drar in dej till land.
Detta kallas "tubing" och ar den popularaste dagaktiviteten har i Vang Vieng. Pa natterna gar alla over nagra rangliga bambubroar till en o dar de dricker grogg ur hinkar hela natten. Vi bor percis berdvid denna o och har lite svart att sova.

Som tur ar finns lagstifting har i Laos som haller dessa festprissar i nagolunda schack:

Du maste sova kl 11
Du far inte pussas och kramas (pa ofentliga platser)
Du far inte vara naken

I morgon kommer bilder och video!

Hanoi tredje gangen gillt

Solen skiner i Hanoi. Vi har nyss satt i oss en drakfrukt . Drakfrukten ar kanske den finaste frukten av alla frukter. Idag har vi hunnit med att byta hotell. Pa det hotellet vi bodde pa innan krop det myror i sangen, det luktade amoniak och ciggarettrok. Nu bor vi pa ett hotell dar rummet luktar frascht, dar det finns en dator pa rummet och en teve med manga kanaler. Vi har aven hamtat Andreas nya VISA idag da han glomde att ta ut kortet efter ett uttag har i Hanoi sa fick han lov att bestalla ett nytt. Som sagt maste man pa vissa automater i det har landet trycka pa en knapp for att fa ut kortet fran automaten. Detta gor man efter man har fatt sina pengar. Igar var vi pa bio och sag nya Bond filmen. Vi tyckte bada tva att den var valdigt bra! Bion lag i ett stort kopcentrum liknande NK. Varuhuset var i 6 vaningar, bion lag hogst upp. Pa femte vaningen finns det en stor spelhall med massa olika spelautomater och "minikaruseller". Anna red pa en hast och Andreas akte motorcykel bland annat. Bilder kommer pa detta, saklart! Nu ska vi kaka lunch och ta en promenad i solskenet. Imorgon ska vi titta pa Ho Chi Minh. Uppstoppad eller inte? Vad tror ni?

Puss och hej

Andreas i traditionell sapadraktAnna i traditionell sapajackaPa Bond i HanoiRum i Hanoi

Anna skriver

Jag langtar inte hem lika mycket som Andreas. Jag trivs att vara pa resande fot men visst ar det vissa saker man saknar. Jag saknar saklart min familj och vanner, det vet ni! Sen ar det ju de dar smasakerna som far en att tycka att Sverige ar varldens basta land.

Min lista pa saker jag saknar:

Att laga mat
Mammas lasagne
Fungerande kollektivtrafik
Min sang
Naturell yoghurt
GROT
Allt som har med frukost att gora..
Kranvatten som man kan dricka (Andreas saknar ocksa det)
Bussar utan karaoke
+ sakert mycket mer

Saker jag tycker ar valdigt bra har:

Mycket god frukt. Speciellt bananerna
Billiga lakemedel som ar latt att fa tag pa.
Att allt ar billigt
All indisk mat smakar utsokt
Alla trevliga manniskor man traffar fran varldens alla horn

Hemlangtan

Nu har jag antligen fatt i mig lite mat for forsta gangen pa ungefar 40 timmar. Malet bestod av frukt, musli och yoghurt. Jag at faktiskt lite soppa igar men den raknas inte for den kom upp direkt efter att jag lamnat restaurangen, mitt pa storsta gagatan har i Sapa.

Nar man ar sjuk ar det latt att drabbas av hemlangtan. Jag saknar min familj och mina vanner jattemycket och fundera ofta pa vad ni gor och hur ni har det dar hemma. Jag vill skicka mycket karlek till herrgardsfolket i Ostera, stockholmsidioterna, stackarna som blev kvar i Falun och Elin som ger oss mest kommentarer :P

Har kommer ocksa en lista pa saker och ting som jag verkligen, verkligen saknar har i Vietnam:

Kokt potatis
SVT
Min sang
Rattvisa

Och listan pa saker som jag inte saknar:

Sarbehadling pga hudfarg
Karaokemusik (ar en egen genre har i SOA)
Signalhorn
Ris
Risol

/Magmonstret
(Anna skriver ett inlagg snart)

Sjukdom

Nu har den kommit, dagen vi fruktat. Dagen da magsjukan skulle stalla till det. Dock inte for bada oss men den skulle bli rejal for en av oss. Det borjade med kraftiga magsmartor igar kvall vid 19.30 (lokal tid har) for Andreas. Sedan borjade syndafloden rinna ur bada andar ungefar en gang i timmen natten igenom. Nu sitter vi pa en restaurang inte langt ifran dar vi bor i Sapa. Vi hade  hoppats pa att fa in en god maltid bestaende av pasta och tomatsas. Vi fick dessvarre in nudelliknande pasta med inte sa smakrik tomatsas. Andreas kunde inte ata nanting sa Anna forsokte trycka i sig de tva portionerna sjalv. Det kostade trots allt 79.000 dong per portion. Anna kan beratta att hon nu ar proppmatt. Andreas fick dock i sig en kopp jasminete. Nu ska vi atervanda till hotellet for att tvatta lite klader.. Det behovs verkligen... (usch)

Tjingeling

Sapa Video

Sapa

Nu befinner vi oss alltsa i Sapa. En helt fantastisk stad omringad av gronskande berg och risodlingar. Vi anlande till Loc Bai (gransstad till Kina) tidigt i morse. Vi delade hytt pa taget med ett aldre par fran Tasmanien, Australien. De gav oss fina tips om vad vi kunde gora i Laos. Nar vi tagit oss till Sapa med minibuss traffade vi ett par som var pa resande fot som rekomenderade ett hotell till oss. Det kommer kosta mig och Andreas 75 kronor vardera for tre natter att bo dar. Det ligger i ett lugnt omrade och vi har en fantastisk utsikt fran balkongen. Vi kakade frukost pa ett stalle som heter Baguette and Chocolate, riktig lyxfrukost. Andreas at toast med bacon och ost och Anna at en tonfiskbaguette (brodet var hembakt och smakade brod!! broden har brukar i normalt mest besta utav luft) Efter frukosten hyrde vi en moto for att cruisa pa bergsvagarna. Vi har idag sett fantastiska vyer men det basta av allt var dock inte att fa se storslagna berg och vackra risfalt.. Nej vi har idag varit med om det roligaste pa varan resa hitills: vi blev inbjudna till ett brollop! Nar vi hade akt ca 2 mil sa klev vi av moton och gick ner for en stig. Langs med den har stigen lag det sma trahus och i ett av husen som ocksa var en restaurang holls det ett brollop mellan en pojke och en flicka (bada 18 ar). Vi motte flera turister pa vagen som fick hora av sina respektive guider att det holls ett brollop dar inne.. Jag och Andreas beslot oss for att kika in da vi blev inbjudna att gora det av "locals" dar. Vi mottes av kvinnor och man kladda i fargglada folkdrakter som ville bjuda oss pa mat. Vi bestammde oss for att komma tillbaka efter att vi utforskat omradet lite mer.. Sa efter varan lilla expedition atervande vi till kalaset. Vi blev bjudna pa te, mycket mycket mycket mat (sval av gris, ankhjarta, gristarm, kal, ris, tofu, varldens godaste tomater, clementiner m.m) och risvin (lokal sprit). Vietnameserna drack sig fulla och insisterade pa att vi ocksa skulle gora det men vi drack endast ett par koppar eftersom vi skulle kora moto tillbaka till Sapa sen. Brollopet var sa klart inte av det slaget man ser i Sverige. Har gifter man sig ung och under annorlunda former. Flickan var dold under ett rott skynke och fick inte delta i festligheterna som holls efter vigseln. Pojken fick daremot sitta med, dock vid ett litet bord bestaende av endast man. Flickan fick inte visa sig foran dagen efter. Festligheterna pagar under hela dagen och natten.. Vi fick stanna kvar om vi ville men valde att aka tillbaka till Sapa. Vi betalade 5 svenska kronor  vardera for kalaset och tackade sa mycket for gastvanligheten och den goda maten.
Alla ni som sager att Sapa ar det basta stallet att besoka i Vietnam: vi tror att ni har ratt!
Hundvalp som bor pa varat hotell i SapaSapa och omgivningarna paminner lite om Idre fasst med risfalt istallet for ljung och fjallsbjorkarKvinnor som kokar gris till brollopetAndreas trampade i en enorm buffelblaja och fick tvatta av sig i en liten flodRisvinsmarinerade pojkar som holl oss sallskap pa brollopet.Barna i buffelbyn

Halong Bay

Ja, nu ar vi tillbaka fran varan all inclusive trip till Halong Bay. Vi befinner oss i Sapa nu (Norra Vietnam) men vi berattar mer om Sapa i nasta inlagg (som kommer snart snart..)

Vi hade alltsa kopt en resa som inkluderade boende pa bat en natt, en hotellnatt pa on Cat Ba, alla maltider och utflykt till en grotta och nationalpark. Vi skulle dessutom ata middag pa floating bamboo village vilket vi inte gjorde. Det var en trevlig resa men inte vart alla pengarna (vi betalade 60$ per person). Forsta dagen blev vi guidade i en grotta som sag ut som ett diskotek da det var sa mycket neonlampor som lyste upp stenar som sag ut som olika formationer av djur..tydligen. Man fick anvanda sin livliga fantasi for att forsoka se stenar formade som tex en apa, delfin och lejon m.m. Sen cruisade vi runt lite i Halong Bay for att se de haftiga bergen (limestone). Med oss pa baten fanns forutom en liten besattning och varan guide nagra fransman, australienare och ett par vietnameser. Vi spelade plump och tittade pa X-files. Det blev en tidig kvall.. Man blir trott pa havet. Tidigt nasta morgon paddlade vi kajak innan frukosten som bestod av 4 skivor vitt toastbrod med smor och jordgubbssylt och kaffe/te.. Vi saknar den svenska frukosten SAAAAAAAAA MYCKET! grovt brod, grot, ost.. You name it! Efter frukosten blev vi avslappta pa Cat Ba island och sa hejda till Wallis, Isac, Anton och Andreas. Pa Cat Ba trekkade vi i Nationalparken i en timme. Utsikten var fin nar vi kom till toppen! Vi checkade sedan in pa varat hotell och kakade lunch. Vi hann aven med att sola och bada lite. Pa kvallen kakade vi middag med ett gang som ocksa var pa guidad tur i Halong Bay. Vi bekantade oss med en australiensisk polis som talade mycket gott om Sverige, han hade tydligen rest runt i landet (Sverige) for 25 ar sedan. Manga som ar pa resande fot har i Vietnam kommer fran Australien. Vi traffade manga trevliga manniskor den har kvallen! Sista dagen pa varan tour besokte vi Floating Village i Halong Bay. I den flytande byn finns skola och bank. Otroligt! Pa denna plats har de aven spelat in en scen i Tomorrow Never Dies (James Bond). Det var langesedan vi sag den filmen sa vi kunde inte minnas vilken scen. Vet ni kanske det dar hemma?
Senare anlande vi till Hanoi igen for att hamta ut vara tagbiljetter till Sapa. Vi tog alltsa nattaget hit! Vi trivs superbra. Efter Sapa aker vi tillbaka till Hanoi igen!
Trafik i HanoiBaten i Halongbay kanndes lite som ett sommarkolloCat Ba NationalparkCat Ba StrandSolnedgang fran hotellbalkong, Cat Ba Island

Hanoi

I morse kom vi fram till ett soligt och tro det eller ej helt torrt Hanoi. Vi har inte sett skymten av nagon oversvammning och ar otroligt nojda over detta. Vi har checkat in pa hotell i de sa kallade "old" eller -"french quarters". Hittills har vi hunnit med att ata svindyr och minst lika god frukost, ladda upp video fran Hoi An (nedan), ata pastabuffe och ta en promenad runt vacker sjo.
Vi stortrivs har i Hanoi. Vadret ar perfekt 22-23 grader inte lika fuktigt och varmt och inte lika mycket trafik som i Saigon. Dessutom verkar det finnas mycket bra restauranger och barer har i stan. I morgon eller i overmorgon drar vi pa en tredagars cruise till Halong Bay for att titta pa klippformationer, padla kajak, trekka i grottor och ev sola/bada.

Hoi An - Hue -> Hanoi

Vi sitter i en hotellobby i Hue. Har just varit ute pa lite turistsightsing har i stan och sett en plats som finns med i Battle Field Vietnam pa banan Reclaiming Hue. Vi har jatte brattom till busse mot Hanoi. Sa vi far skriva mer nar vi kommer fram.

Andreas spoade denna stenharda gubbeHoi An - Hue detta sag vi pa vagenInne i en turist-buddist-grotta

Hoi An

Hoi An ar det basta stoppet pa varan resa hittills. Aven fast det ar en ganska turistig stad sa kanns den valdigt genuin. Mycket har nog detta att gora med att gammlastan ar varldsarv vilket gor att butik/restaurang-agarna inte far satta upp sina groteska skyltar overallt. Idag ska vi ga till skraddaren och kolla hur det gar och kanske ta en battur pa floden om det inte regnar allt for mycket.

Ett fantastiskt satt att resa pa. Skulle kunna aka jorden runt i en sadan har sovbuss.Tips for barnen pa vag till skolanFrukost vid floden nar vi kom fram

Tailor city

Vi tog en nattbuss, sleeping bus, till Hoi An. Nha Trang var inte sa roligt, vi hade ingen sol och vi blev trotta pa att spela biljard hela dagarna. Sa vi drog nagra mil norrut.. 11 timmar med en buss som vi kunde sova relativt bra pa. I Hoi An bor vi pa detta hotell: www.thanhvanhotel.com Vi bor i det dyraste rummer av oss alla sex. 16$ per natt.. Det ar val ett okej pris. Vi har pool och jacuzzi pa rummet. OBS poolen ar ej i rummet.

Det ar ju regnsasong i Vietnam nu sa vi forvantar oss inte direkt det finaste vadret. Vi har bestammt oss for att spendera ca 1 manad i Thailand nar det ar hogsasong dar (December-Januari.. Vi blir troligtvis dar over jul. Innan Thailand reser vi i Laos som planerat. Men.. har i Hoi An tankte vi sy upp lite klader. Det finns manga skraddare att valja bland. Forst ska vi ta oss ett dopp i poolen!

Puss och hej!

VIDEO

Varat Guest House i Saigon och hur man tar sig dit. Det basta boendet hittills.

Buss till Nha Trang.

Kisspaus pa bussresan.

Beach life

Bussresan fran Dalat hit till Nha Trang var nagot utover det vanliga. Tva viktiga faktorer var busschaffisen och utsikten. Vi kan borja att beratta lite om chaffisen och hans dad.

Det marktes pa en gang att nagonting inte var som det skulle nar vi lamnade busstationen i Dalat, SAKTA OCH FORSIKTIGT! Antingen var han val ny pa jobbet eller som vi upptackte senare, inte helt nykter. Problemen borjade med att han korde in pa en vag som annu var under konstruktion. Han fick lov att vanda bussen och kora tillbaka. Efter att ha vant pa bussen annu en gang siktade han en aning fel nar han skulle kora in pa den ratta vagen. Vi fastnade och fick ta hjalp av en av de tio lastbilar som stog och vantade da bussen blockerade bada fardriktningarna. VIDEO KOMMER PA DETTA. Det kanndes inte helt tryggt att kora pa smala bergsvagar med stup precis intill vagkanten efter denna upplevelse. Men det var vackert!

Har pa beachen har det inte blivit nagot vidare beach life. Regn, regn och regn har dominerat prognaserna och verkar gora det sa langt man kan se framat ocksa. Men ett dopp, hittills, har det anda blivit. Forutom biljard som ar den mest forekommade aktiviteten, ser det ut som fiske, snorkling och lerbad star pa agendan for de kommande dagarna.

Vi foljer med spanning utvacklingen i Hanoi och norra Vietnam dar vi hoppas att vattnet har runnit undan inom ett par veckor da vi forvantas anlanda.

Andreas vill att mor, far och andra "narmast sorjande" ska skicka mejl till honom pa [email protected]

Erik fotograferar det dramatiska landskapet bestaende av djupa raviner och hoga toppar Utsikten fran balkongenStrandpromenaden i Nha Trang ar utsmyckad med utsokta propagandaskyltarMulet hav Sysselsattningen i ett regnigt Vietnam

Vietnam

Efter bara fem natter i Kambodja hade vi vant oss vid tanken att leva i en soptunna i 11 veckor till men sa verkar inte bli fallet. Vietnam ar mycket renare, mindre fattigt (som det verkar) och landskapet bestar inte enbart av risfalt. Ho Chi Minh City ar varan favorit hittills. Jattecoola lagenhetshus, mycket trafik och lite mer sydeuropeisk standard vad galler infrastrukturen. Vi hittade en helskon lite butik med klader och propagandaplancher http://www.dogmavietnam.com/ dar andreas kopte en t-shirt.

Nu ar vi som sagt uppe i alperna och igar var vi ute och akte "motobike" bland bergstopparna. Vi sag kaffeplantage, sjoar, ormar och akte en linbana.

Idag aker vi till plajan i Nha Trang och ska forhoppningsvis fa lite sol pa oss.

Linbana utanfor Dalat Anna och Wallis aker

Phnom Penh, Ho Ho Ho Chi Minh och Dalat

Nu har vi tagit en buss upp i dom helt fantastikt vackra bergen i Vietnam, I staden Dalat har vi checkat in pe ett hotell, for forsta gangen hittills pa varan resa. I rummen berdvid bor nagra svenska pepparkaksgubbar vid namn Andreas, Erik, Isak och Anton. Idag ska vi aka ut pa slingriga bergsvagar med dessa grabbar iforda hjalm och halsduk och utforska vattenfall, kaffeodlingar och mycket annat..

Hang Out -  Terassen pa varat hostel i Phnom Penh.
Regler vid forhor pa Pol Pots totyrinstitution.Revolutionary Museum, Saigon
Spindelnat-  Sahar ser el/telefon-systemet ut i Saigon.
En pojke som satt i ett fonster i en smal grand och skot sapbubblor ur sin pistol.
Det har ar tunnelns som alla andra turister bara fick hoppa ner i halet av. Vi fick krala har nere och det ar vi inte glada for. Kanslan var ungefar som att vara levande begravd tre meter under marken.Middag i Dalat med ett haligt gang av valbekanta ansikten.
En vit fale star bunden vid ett trad nere vid sjon i Dalat.